dokument obowiązujący
Załącznik nr 1
do Zarządzenia Dyrektora MZW
nr 35/2014 z dnia 22.12.2014 r.
Regulamin Kontroli Zarządczej
Na podstawie art. 69 ust. 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), po odpowiednim uwzględnieniu wydanych przez Ministra Finansów standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (komunikat nr 23 MF z 16 grudnia 2009 r. opublikowany w Dz. Urz. M. F. Nr 15, poz. 84 z dnia 30.12.2009 r. ) - i dostosowaniu do warunków funkcjonujących w jednostce- w celu zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy oraz zwiększenia skuteczności i efektywności działania w Muzeum Ziemi Wschowskiej zarządzam:
ROZDZIAŁ 1
Przepisy ogólne
- Regulamin
określa:
1.
cele
i zadania kontroli zarządczej,
2.
elementy
systemu kontroli zarządczej,
3.
zakres
kontroli finansowej.
- Postanowienia
regulaminu mają zastosowanie w Muzeum Ziemi Wschowskiej.
- Zakres
zadań oraz struktura organizacyjna komórek organizacyjnych Muzeum Ziemi
Wschowskiej jest określana w Regulaminie Organizacyjnym Muzeum.
- Ilekroć
jest mowa o:
1.
Komórce
organizacyjnej- oznacza to:
·
dział
historyczny,
·
Lapidarium
(dział rzeźby i architektury nagrobnej)
·
dział
archeologiczny i etnograficzny,
·
księgowość,
·
biuro
Promocji i Edukacji
2.
Stanowisku
funkcyjnym - oznacza to dyrektora oraz głównego księgowego.
3.
Dyrektorze
- oznacza to dyrektora Muzeum Ziemi Wschowskiej.
4. Muzeum - Muzeum Ziemi Wschowskiej.
ROZDZIAŁ 2
Kontrola Zarządcza
- Celem
kontroli zarządczej jest zapewnienie w szczególności:
1.
zgodności
działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,
2.
skuteczności
i efektywności działania,
3.
wiarygodności
sprawozdań,
4.
ochrony
zasobów,
5.
przestrzegania
i promowania zasady etycznego postępowania,
6.
efektywności
i skuteczności przepływu informacji,
7.
zarządzania
ryzykiem.
- Systemem
kontroli zarządczej w Muzeum jest zintegrowany zbiór elementów i czynności
kontrolnych obejmujących:
1.
samokontrolę,
2.
kontrolę
funkcjonalną,
3.
kontrolę
instytucjonalną,
- Istotą
wspólną czynności kontrolnych jest szczegółowe zbadanie stanu faktycznego
i porównanie go z obowiązującą dla niego normą, oraz ustalenie odchyleń od
tej normy.
- W
trakcie czynności kontrolnych ocena badanego stanu faktycznego powinna
odbywać się według kryteriów, do których zalicza się:
1.
poprawność
organizacyjną komórki lub stanowiska pracy z punktu widzenia realizowanych
celów (kompetencje, sprawność, prawidłowość i efektywność przyjętych rozwiązań
organizacyjnych i kierunków działania, a także doboru środków w celu wykonania
założonych zadań),
2.
legalność,
czyli zgodność z obowiązującymi przepisami i normami prawnymi,
3.
gospodarność-
ocena kontrolowanych zjawisk, procesów gospodarczych i finansowych z punktu
widzenia racjonalności, efektywności i celowości podejmowanych decyzji, a
następnie ich realizacji: gospodarowanie aktywami jednostki, które umożliwiają
uzyskanie przy najniższych nakładach (w danych warunkach) optymalnych efektów,
4.
celowość-
zapewniającą eliminację działań niekorzystnych i zbędnych z punktu widzenia
interesów jednostki, realizuje się poprzez sprawdzenie, czy środki finansowe
zostały wydatkowane zgodnie z przeznaczeniem określonym w planie finansowym,
5.
rzetelność-
zgodność dokumentacji z stanem faktycznym.
- Do
samokontroli są zobowiązani wszyscy pracownicy zatrudnieni w Muzeum bez
względu na stanowisko i rodzaj wykonywanej pracy.
- Samokontrola
polega na kontroli prawidłowości wykonywania własnej pracy przez
pracowników w oparciu o obowiązujące przepisy prawa i obowiązki wynikające
z posiadanego zakresu czynności służbowych, z uwzględnieniem postanowień
niniejszego Regulaminu.
- W
przypadku ujawnienia nieprawidłowości, pracownik dokonujący samokontroli
zobowiązany jest:
1.
podjąć
niezbędne działania zmierzające do usunięcia nieprawidłowości,
2.
niezwłocznie
poinformować przełożonego o ujawnionych nieprawidłowościach.
- Przełożony,
który został poinformowany o nieprawidłowościach, obowiązany jest
niezwłocznie podjąć decyzję w sprawie dalszego toku postępowania w
odniesieniu do ujawnionych nieprawidłowości.
- Kontrola
funkcjonalna wykonywana jest przez pracowników zatrudnionych na
stanowiskach funkcyjnych. Cel, zadania oraz elementy kontroli
funkcjonalnej określa niniejszy Regulamin.
- Kontrola
instytucjonalna przeprowadzana jest w formie kontroli następnej dotyczy
sprawdzenia dokumentów odzwierciedlających czynności już dokonane. Analiza
dokumentów pozwala na ocenę, czy dotychczasowa działalność jednostki
przebiega prawidłowo. Kontrola
instytucjonalna przeprowadzana jest przez:
1.
Głównego
Księgowego, na podstawie rocznego planu zatwierdzonego przez Dyrektora,
2.
zespoły
kontrolne złożone z pracowników poszczególnych komórek organizacyjnych powołane
na podstawie zarządzeń Dyrektora Muzeum.
- Charakter
mechanizmów kontrolnych:
1.
zapobiegawczy-
w celu zapobiegania występowaniu niepożądanych zjawisk,
2.
wykrywający-
w celu wykrycia i skorygowania niepożądanych zjawisk, które już wystąpiły,
3.
dyrektywny-
w celu spowodowania lub pobudzenia wystąpienia pożądanego zjawiska.
- Rodzaje
kontroli:
1.
zwrotna-
dostarcza informacji na temat zakończonej działalności. Umożliwia udoskonalenie
działania w przyszłości poprzez naukę na dawnych błędach,
2.
równoległa-
korygująca bieżące procesy. Monitoruje działalność w czasie rzeczywistym, aby
nie dopuścić do znacznych odchyleń od standardów,
3. wyprzedzająca- przewiduje problemy i im zapobiega.
ROZDZIAŁ 3
Środowisko wewnętrzne
- Dyrektor
i pracownicy są świadomi wartości etycznych obowiązujących w Muzeum, a
wykonując powierzone im zadania kierują się uczciwością, starannością
zawodową, dążąc do właściwego wykorzystania zasobów.
- Okresowo
(raz w roku) główny księgowy sporządza sprawozdanie z przestrzegania
kodeksu etyki na podstawie analizy wpisów do Ewidencji Skarg i Wniosków
(dostępna w sekretariacie Muzeum) lub innych informacji oraz przedstawia
na organizowanych w tym celu naradach służbowych.
- Pracownicy
Muzeum na wszystkich stanowiskach posiadają wiedzę, umiejętności i
doświadczenie pozwalające skutecznie i efektywnie wypełniać powierzone
zadania. Proces zatrudnienia jest prowadzony w sposób przejrzysty i
zapewniający wybór najlepszego kandydata na dane stanowisko pracy.
Zapewniany jest na bieżąco rozwój kompetencji zawodowych pracowników
poprzez umożliwianie im udziału w kursach i szkoleniach.
- Każdy
pracownik posiada określony w formie pisemnej, w sposób spójny i
przejrzysty aktualny zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
potwierdzony jego podpisem. Każdemu pracownikowi udziela się niezbędnych
porad i wskazówek przy wykonywaniu zadań.
- Poszczególnym pracownikom został precyzyjnie określony zakres uprawnień, odpowiedni do wagi podejmowanych decyzji, stopnia ich skomplikowania i ryzyka z nim związanego. Przyjęcie delegowanych uprawnień jest potwierdzone podpisem.
ROZDZIAŁ 4
Cele i zarządzanie ryzykiem
- Zarządzanie
ryzykiem ma na celu zwiększenie prawdopodobieństwa osiągnięcia założonych
celów. Niezbędnym warunkiem zarządzania ryzykiem jest określenie jasnych i
spójnych celów.
- Zarządzanie
ryzykiem odbywa się poprzez:
1.
identyfikację
ryzyka (rozpoznanie zewnętrznych i wewnętrznych ryzyk zagrażających realizacji
celów),
2.
monitorowanie
realizacji zadań,
3.
analizę
ryzyka i podejmowanie działań zaradczych.
- Zgodnie
ze Statutem nadanym uchwałą Rady Miasta Wschowa, podstawowym celem
działalności Muzeum (misją) jest upowszechnianie i ochrona wartości
kultury, zaspakajanie i rozwijanie potrzeb w zakresie muzealnictwa i
ochrony zabytków.
- Realizując
cel ogólny, Muzeum określa w rocznej perspektywie szczegółowe cele i
zadania z podziałem na:
1.
działalność
bieżącą,
2.
działalność
inwestycyjną.
- Cele
te ustalane są realistycznie, adekwatnie do posiadanych przez Muzeum
zasobów (osobowych, finansowych i rzeczowych) i prezentowane jako roczny
plan finansowy.
- Nie
rzadziej niż raz do roku Dyrektor oraz główny księgowy dokonują
identyfikacji ryzyka w odniesieniu do założonych celów i zadań. W
przypadku istotnej zmiany warunków, w których funkcjonuje Muzeum należy
dokonać ponownej identyfikacji
ryzyka. Proces identyfikacji ryzyka jest dokumentowany a
identyfikuje się zarówno ryzyko dotyczące Muzeum, jako całości, jak i
ryzyko odnoszące się do każdego istotnego obszaru jego działalności,
programu czy projektu.
- Identyfikując
ryzyko zwracamy uwagę między innymi na:
1.
zmiany
zachodzące zarówno w Muzeum, jak i w otoczeniu, w którym ono funkcjonuje,
2.
czynniki
związane z utrzymaniem ciągłości pracy systemów informatycznych,
3.
wielkości
środków finansowych Muzeum np.: zmiany wysokości przychodów własnych, dotacji,
środków ze źródeł zagranicznych, środków z Unii Europejskiej, wydatków,
kosztów.
4.
czynniki
sprzyjające wystąpieniu ryzyka wynikającego ze źródeł zewnętrznych, a w
szczególności: zmiana władz samorządowych, zmiana na stanowiskach istotnych dla
funkcjonowania Muzeum, zmiany przepisów prawnych, zakłócenia w dostawie
energii, działanie tzw. „siły wyższej”, zmiana oczekiwań zwiedzających,
5.
brak
źródeł finansowania i opóźnienia w realizacji inwestycji,
6.
czynniki
związane z nieproduktywną stratą środków, np.: oszustwo, kradzież, kary umowne,
inne kary i grzywny,
7.
niewystarczające
kompetencje zawodowe pracowników, brak motywacji u pracowników,
8.
czynniki
zapewniające poprawność sprawozdań finansowych.
9.
ocena
istotności ryzyka dokonywana jest w oparciu o mapkę ryzyka, wzór stanowi załącznik
nr 1 do niniejszego Regulaminu.
- Zidentyfikowane ryzyko poddawane jest analizie mającej na celu określenie prawdopodobieństwa wystąpienia danego ryzyka i możliwych jego skutków a także określany jest akceptowalny poziom tego ryzyka. Skutek ryzyka wyrażany jest jako wartość liczbowa (np. kwota ewentualnych strat, dodatkowych kosztów, lub nie uzyskanych przychodów). Dyrektor lub upoważnieni pracownicy określają działania, które należy podjąć w celu zmniejszenia danego ryzyka do akceptowalnego poziomu. Zidentyfikowane ryzyka są ujmowane w Arkuszu identyfikacji ryzyka, poziomu jego istotności, skutków oraz reakcji na ryzyko, stanowiącym złącznik nr 2.
ROZDIAŁ 5
Mechanizm kontroli
- Na
mechanizmy kontroli składają się procedury wewnętrzne, instrukcje, wytyczne,
dokumenty określające zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności
pracowników i inne dokumenty wewnętrzne stanowiące dokumentację systemu
kontroli zarządczej. Dokumentacja powinna być spójna i dostępna dla
wszystkich osób, dla których jest niezbędna.
Wszystkie
akty wewnętrzne regulujące funkcjonowanie Muzeum gromadzone są przez głównego księgowego Muzeum i w ten sposób są
łatwo dostępne dla upoważnionych pracowników,
którym są niezbędne do wykonywania obowiązków, a także kontrolerom zewnętrznym.
Wykaz
aktów regulujących działalność Muzeum stanowiącym podstawowy element kontroli zarządczej zawiera załącznik nr 4 do
niniejszego Regulaminu.
- Kontrola
zarządcza w Muzeum realizowana jest przez:
1.
Dyrektora
Muzeum,
2.
Głównego
Księgowego (kontrola zarządcza + wstępna z ustawy o finansach publicznych),
3.
Każdego
pracownika w ramach samokontroli na stanowisku pracy.
- Częścią
systemu kontroli zarządczej jest kontrola finansowa, obejmująca:
1.
zapewnienie
przestrzegania procedur kontroli oraz przeprowadzenie wstępnej oceny celowości
zaciągania zobowiązań finansowych i dokonywania wydatków,
2.
badanie
i porównywanie stanu faktycznego ze stanem wymaganym: pobierania i gromadzenia
środków publicznych, udzielania zamówień publicznych oraz zwrotu środków
publicznych,
3.
prowadzenie
gospodarki finansowej oraz stosowanie procedur kontroli przewidzianych zarówno
w przepisach prawa jak i uregulowaniach wewnętrznych.
- W
przypadku ujawnienia nieprawidłowości dotyczących procesu gospodarki
finansowej pracownik jest zobowiązany do:
1.
podjęcia
działań zmierzających do usunięcia nieprawidłowości,
2. niezwłocznego poinformowania o tych nieprawidłowościach Dyrektora Muzeum lub działającego z jego upoważnienia pracownika, pracownik który został poinformowany o ujawnionych nieprawidłowościach, zobowiązany jest podjąć niezwłocznie decyzję w sprawie dalszego postępowania.
ROZDZIAŁ 6
Informacja i komunikacja
- Dyrektor
Muzeum oraz pracownicy powinni otrzymywać w odpowiednim czasie i formie
właściwe i rzetelne informacje potrzebne i do wypełnienia obowiązków, w
szczególności wynikających z przyjętego systemu kontroli finansowej.
Efektywny system informacji to taki system, który zapewnia nie tylko
przepływ informacji, ale także ich właściwe zrozumienie przez odbiorców.
- System
komunikacji wewnętrznej zapewnia przekazywanie ważnych informacji w
obrębie struktury organizacyjnej, a także zapewnia, że każdy pracownik
rozumie cele systemu kontroli finansowej, sposób jego funkcjonowania a
także swoją rolę i odpowiedzialność w tym systemie.
- Dyrektor Muzeum zapewnia funkcjonowanie efektywnego systemu komunikacji z podmiotami, które mogą mieć znaczący wpływ na osiąganie celów i realizację zadań przez Muzeum, a także inną działalność Muzeum dotyczącą w szczególności wydatkowania lub gromadzenia środków publicznych.
ROZDZIAŁ 7
Monitoring i Ocena
- Monitoring
to proces oceny działania systemu w określonym czasie. System kontroli
zarządczej w Muzeum podlega bieżącemu monitorowaniu i ocenie.
- Dyrektor
w ramach wykonywanych bieżących obowiązków monitoruje skuteczność kontroli
zarządczej i jej poszczególnych elementów.
- Do
bieżącej oceny funkcjonowania kontroli zarządczej zobowiązani są również
pracownicy zatrudnieni w Muzeum raz w roku przeprowadzają samoocenę
systemu kontroli zarządczej a jej wyniki dokumentują w Sprawozdaniu z
wykonywania planu działalności stanowiącym załącznik nr 3 do niniejszego
Regulaminu.
Samoocena
polega na kontroli prawidłowości wykonywania własnej pracy przez pracowników w oparciu o obowiązujące
przepisy prawa i obowiązki wynikające z zakresu czynności służbowych.
- Wyniki
monitorowania, samooceny oraz przeprowadzonych audytów i kontroli są
podstawą zapewnienia Dyrektora Muzeum o stanie kontroli zarządczej.
Ankieta do samooceny kontroli zarządczej dla pracowników jednostki stanowi
załącznik nr 5.
Powyższe
zapewnienie jest podstawą do założenia przez Dyrektora oświadczenia o stanie kontroli zarządczej w Muzeum za
poprzedni rok.
Wzór oświadczenia o stanie kontroli stanowi załącznik nr 6 do niniejszego Regulaminu.
Wykaz załączników
- Załącznik
nr 1- Mapkę ryzyka (ocena istotności ryzyka)
- Załącznik
nr 2- Arkusz identyfikacji ryzyka, poziomu jego istotności, skutków oraz
reakcji na ryzyko
- Załącznik
nr 3- Sprawozdanie z wykonania planu działalności za okres
- Załącznik
nr 4- Wykaz aktów regulujących działalność Muzeum
- Załącznik
nr 5- Ankieta do samooceny kontroli zarządczej dla pracowników jednostki
- Załącznik nr 6- Wzór oświadczenia o stanie kontroli zarządczej
Utworzono: 03.02.2015 3257
rejestr zmian